In september wordt in een update van de Chrome browser een pauzefunctie uitgerold die invloed heeft op Flash-banners. Dit type banner wordt dan niet meer automatisch afgespeeld. Bezoekers moeten eerst op een play button in de banner klikken om de animatie te starten. Dit is de volgende doodsteek voor Flash die in steeds mindere mate door browsers en apparaten wordt ondersteund. Flash verliest duidelijk terrein. Html5 is echter een goed alternatief. Adverteerders kunnen om die reden beter overstappen op Html5 voor rich media banners.
Flash heeft zijn langste tijd gehad. Dit type banner werd sowieso niet ondersteund door iOS (iPad, iPhone) en sinds 2012 ook niet meer standaard op Android. Hierdoor worden op de meeste mobiele apparaten Flash-banners niet goed getoond.
Flash heeft als nadeel dat het veel rekencapaciteit vergt van een apparaat. Om die reden heeft Google besloten om bepaalde plugins in Chrome automatisch te pauzeren, waaronder Flash. Het doel hiervan is om pagina’s op mobiele apparaten sneller te laden en de batterij minder te belasten.
De nieuwe pauzefunctie zorgt voor een grijs vlak over de banner met daarin een play button. Dit vergt een extra click van de gebruiker, die dit naar verwachting minder snel zal doen. Ook om die reden is het verstandiger om voor Html5 te kiezen.
Ook grote bedrijven als Amazon maken het voor adverteerders vanaf 1 september niet langer mogelijk om Flash-banners aan te leveren.
Mocht u meer willen weten over het gebruik van Html5-banners, bekijk dan de specificaties of neem contact op met één van onze Account Managers.