Multimediaal of crossmediaal adverteren

Hoe wilt u adverteren en via welke kanalen? Dezelfde boodschap zowel online als in print? Of voor deze kanalen juist verschillende boodschappen? Of kiest voor u juist specifiek voor alleen online of print? We praten hier over multimediaal of crossmediaal adverteren.

 

Multimediaal adverteren: één boodschap via meerdere media

Print, online, evenementen, radio, TV, film; de mogelijkheden zijn eindeloos. Iedere serieuze marketeer zet meerdere middelen in om zijn doelgroepen te bereiken.

 

Crossmediaal adverteren: voor ieder medium een aangepaste boodschap

Wilt u een zo groot mogelijk effect van uw campagne, zet dan een stap extra: crossmediaal adverteren. De kracht van crossmediaal adverteren zit in de nuances. U past per mediumtype de boodschap aan. Wie goed gebruik weet te maken van de USP’s  (Unique Selling Points) van de verschillende media, en daar zijn boodschap op afstemt, zal absoluut effect ondervinden.

 

Print of internet?

Print werkt prima als het gaat om awareness te krijgen, of voor een eerste contactmoment. Internet is bij uitstek geschikt voor interactie: doorklikken om informatie op te halen, gegevens achter te laten, zich in te schrijven of direct bestellen. Werk hier met banners of advertorials met een duidelijke call to action.

 

Verschillende uitingen binnen een sterk creatief concept

Bij crossmediaal adverteren maakt u gebruik van de specifieke kracht van ieder mediumtype. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat goede crossmediale campagnes zeer effectief zijn. Hoe dat komt? Door de herkenning die de verschillende uitingen oproepen. Ga voor verschillende vormen, met een per medium aangepaste inhoud, binnen één sterk creatief concept. Houd rekening met de verwachtingen van de ontvanger, de manier waarop hij of zij met de verschillende media omgaat.

 

Zet uw klanten in beweging

Crossmediaal adverteren vraagt denkwerk, inlevingsvermogen en veel creativiteit, maar het effect bij uw doelgroep is maximaal. U bereikt uw beoogde klanten niet alleen, maar u raakt ze ook en zet ze in beweging. Richting uw bedrijf. En dat is toch waar het om draait?

 

Checklist: welk medium of een combinatie van media zet u in? 

  • Gebruikt uw doelgroep het medium?
  • Biedt het de mogelijkheden om mijn boodschap op de juiste manier over te brengen?
  • Past het bij mijn doelstellingen?

Lees meer over Wie is je doelgroep? Vijf vragen die je jezelf moet stellen.