Banner specificaties

Hieronder een overzicht van de meest voorkomende bannerformaten en hun specificaties waarmee u rekening dient te houden bij de creatie van een banner. In de sectie Online media vindt u meer gedetailleerde informatie en ook informatie over banner-uitingen als Rich Media, Branded Content en Layar Augmented Reality.

In het algemeen geldt dat een banner maximaal 99 kb mag zijn. Voor grotere bestanden worden extra kosten in rekening gebracht. Dit geldt ook voor Rich Media banners.

Klik in onderstaande tabel op de naam van een banner voor meer informatie.

Type Formaat (B x H pixels) Max. kb’s
Advertorial (website) – kopregel, bodytekst en pay-off
– max. 200 tekens, inclusief spaties
– logo: 100 x 50 pixels of 70 x 70 pixels (.gif of .jpg)
– URL naar eigen website
15 kb
Button 120 x 60 99 kb
Billboard 980 x 90 | 980 x 120 | 970 x 250 | 970 x 90 99 kb
Fullbanner 468 x 60 99 kb
Half Page Ad 336 x 600 99 kb
Large rectangle 336 x 280 99 kb
Leaderboard 728 x 90 99 kb
Logo link / Interessante link – kopregel en tekstregel
– max. tekens afhankelijk van website
– logo: 60 x 30 of 80 x 60
– URL naar eigen website
99 kb
Medium rectangle 300 x 250 99 kb
Skyscraper 120 x 600 | 160 x 600 99 kb
Mobiele banner 320 x 50 | 320 x 100 40 kb
Advertorial (nieuwsbrief) – kopregel, bodytekst en pay-off
– max. 400 tekens, inclusief spaties
– afbeelding: 600 x 400
– URL naar eigen website
– max. 2 posities per nieuwsbrief
99 kb

Geaccepteerde bestandsformaten online
JPG, animated GIF, GIF en HTML5.  Flash-banners (SWF) zijn vanaf 2 januari 2017 niet meer toegestaan in het Google Display Network. Dit betekent dat Eisma geen Flash-banners meer kan inboeken in het bannermanagementsysteem DoubleClick for Publishers (DFP) van Google.

Rich media banners moeten worden gepubliceerd met behulp van een 3th Party Tag van bijvoorbeeld Weborama (voorheen Adrime). Lees meer over Third Party Tags. 

Alle banners dienen SSL-compliant (HTTPS) te zijn.

Drie formaten aanleveren
Als u bannermateriaal aanlevert, dan vragen wij u om dat in drie formaten te doen:

  1. Een banner voor de weergave op desktop, bijvoorbeeld een leaderboard (728 x 90) of large rectangle (336 x 280);
  2. Een back-up afbeelding, die door de browser wordt getoond als deze niet goed overweg kan met een geanimeerde banner. De back-up afbeelding levert u aan als JPG- of (niet-geanimeerd) GIF-bestand en heeft hetzelfde formaat als de desktopbanner.
  3. Een mobiele banner (320 x 50) die op de smartphone wordt getoond als alternatief voor de desktopbanner.

Geanimeerde banners in nieuwbrieven
Bij een geanimeerde GIF-bestand in een nieuwsbrief (over het algemeen een fullbanner) moet het eerste beeld de volledige boodschap en informatie bevatten. Dit omdat niet alle e-mailprogramma’s (zoals Outlook) geanimeerde GIF-banners goed laat zien en daardoor alleen het eerste frame (plaatje) tonen.