Banner specificaties

Hieronder een overzicht van de meest voorkomende bannerformaten en hun specificaties waarmee u rekening dient te houden bij de creatie van een banner. In de sectie Online media vindt u meer gedetailleerde informatie en ook informatie over banner-uitingen als Rich Media, Branded Content en Layar Augmented Reality.

In het algemeen geldt dat een banner maximaal 99 kb mag zijn. Voor grotere bestanden worden extra kosten in rekening gebracht. Dit geldt ook voor Rich Media banners.

Type Formaat (B x H pixels) Max. kb’s
Button 120 x 60 99 kb
Large rectangle 336 x 280 99 kb
Medium rectangle 300 x 250 99 kb
Leaderboard 728 x 90 99 kb
Logo link / Interessante link – kopregel en tekstregel
– max. tekens afhankelijk van website
– logo (60 x 30 of 80 x 60)
– URL naar eigen homepage
99 kb
Full banner (nieuwsbrief) 468 x 60 99 kb
Advertorial (nieuwsbrief) – kopregel, bodytekst en pay-off
– max. 400 karakters, inclusief spaties
– afbeelding (600 x 400)
– URL naar eigen homepage
– max. 2 posities per nieuwsbrief
99 kb

Geaccepteerde bestandsformaten online
JPG, animated GIF, GIF en HTML5.  Flash-banners (SWF) zijn vanaf 2 januari 2017 niet meer toegestaan in het Google Display Network. Dit betekent dat Eisma geen Flash-banners meer kan inboeken in het bannermanagementsysteem DoubleClick for Publischers (DFP) van Google.

Rich media banners moeten worden gepubliceerd met behulp van een 3th Party Tag van bijvoorbeeld Weborama (voorheen Adrime). Lees meer over Third Party Tags.

Geanimeerde banners in nieuwbrieven
Bij een geanimeerde GIF-bestand in een nieuwsbrief (over het algemeen een fullbanner) moet het eerste beeld de volledige boodschap en informatie bevatten. Dit omdat niet alle e-mailprogramma’s (zoals Outlook) geanimeerde gif-banners goed laat zien en daardoor alleen het eerste frame (plaatje) tonen.