Banner specificaties

Hieronder een overzicht van de meest voorkomende bannerformaten en hun specificaties waarmee u rekening dient te houden bij de creatie van een banner. In de sectie Online media vindt u meer gedetailleerde informatie en ook informatie over banner-uitingen als Rich Media, Branded Content en Layar Augmented Reality.

In het algemeen geldt dat een banner maximaal 99 kb mag zijn. Voor grotere bestanden worden extra kosten in rekening gebracht. Dit geldt ook voor Rich Media banners.

Klik in onderstaande tabel op de naam van een banner voor meer informatie.

TypeFormaat (B x H pixels)Max. kb’s
Advertorial (website)– kopregel, bodytekst en pay-off
– max. 200 tekens, inclusief spaties
– logo: 100 x 50 pixels of 70 x 70 pixels (.gif of .jpg)
– URL naar eigen website
15 kb
Button120 x 6099 kb
Billboard980 x 90 | 980 x 120 | 970 x 250 | 970 x 9099 kb
Fullbanner468 x 6099 kb
Half Page Ad336 x 60099 kb
Large rectangle336 x 28099 kb
Leaderboard728 x 9099 kb
Logo link / Interessante link– kopregel en tekstregel
– max. tekens afhankelijk van website
– logo: 60 x 30 of 80 x 60
– URL naar eigen website
99 kb
Medium rectangle300 x 25099 kb
Skyscraper120 x 600 | 160 x 60099 kb
Wallpaper145 x 650 | 120 x 60099 kb
Mobiele banner320 x 50 | 320 x 10049 kb
Advertorial (nieuwsbrief)– kopregel, bodytekst en pay-off
– max. 400 tekens, inclusief spaties
– afbeelding: 600 x 400
– URL naar eigen website
– max. 2 posities per nieuwsbrief
99 kb

Geaccepteerde bestandsformaten online
JPG, animated GIF, GIF en HTML5.  Flash-banners (SWF) zijn vanaf 2 januari 2017 niet meer toegestaan in het Google Display Network. Dit betekent dat Eisma geen Flash-banners meer kan inboeken in het bannermanagementsysteem DoubleClick for Publishers (DFP) van Google.

Rich media banners moeten worden gepubliceerd met behulp van een 3th Party Tag van bijvoorbeeld Weborama (voorheen Adrime). Lees meer over Third Party Tags. 

Alle banners dienen SSL-compliant (HTTPS) te zijn.

Drie formaten aanleveren
Als u bannermateriaal aanlevert, dan vragen wij u om dat in drie formaten te doen:

  1. Een banner voor de weergave op desktop, bijvoorbeeld een leaderboard (728 x 90) of large rectangle (336 x 280);
  2. Een back-up afbeelding, die door de browser wordt getoond als deze niet goed overweg kan met een geanimeerde banner. De back-up afbeelding levert u aan als JPG- of (niet-geanimeerd) GIF-bestand en heeft hetzelfde formaat als de desktopbanner.
  3. Een mobiele banner (320 x 50) die op de smartphone wordt getoond als alternatief voor de desktopbanner.

Geanimeerde banners in nieuwbrieven
Bij een geanimeerde GIF-bestand in een nieuwsbrief (over het algemeen een fullbanner) moet het eerste beeld de volledige boodschap en informatie bevatten. Dit omdat niet alle e-mailprogramma’s (zoals Outlook) geanimeerde GIF-banners goed laten zien en daardoor alleen het eerste frame (plaatje) tonen.