Meer klanten door naamsbekendheid

Wilt u meer klanten? Werk dan aan uw naamsbekendheid. Pak dat planmatig aan. Dat kost het minste aan tijd en geld en heeft het grootste effect.

 

Strategie campagne naamsbekendheid

  • Voor u begint, stelt u vast WAT u wilt bereiken. Stel uzelf een doel.
  • Volgende vraag is WIE u wilt bereiken: wie is uw doelgroep?
  • Daarna komt de HOE-vraag: welke creatieve middelen zet u in om doel en doelgroep te bereiken?

Maak een doelgericht actieplan in vijf stappen:

  1. Doelgroep
  2. Uitstraling
  3. Welke middelen
  4. Budget
  5. Onderzoek en evaluatie

 

Stap 1: Bepaal wie uw doelgroep is

  • Bij wie wilt u uw naamsbekendheid vergroten?
  • Wie zijn uw mogelijke klanten: particulieren of bedrijven?
  • Hoe bereikt u ze: wat lezen ze, waar komen ze en waar zijn ze in geïnteresseerd?

IJkpersoon

Een handig hulpmiddel hierbij is de ‘ijkpersoon’. De ijkpersoon is uw ideale klant. U kunt hem of haar zelf samenstellen. Denk aan de volgende ‘onderdelen’:

Man of vrouw, leeftijd, opleidingsniveau, woonplaats, kijkgedrag: zenders, tv programma’s, leesgedrag: kranten, tijdschriften, social mediagebruik, welke communicatiemiddelen (smartphone, tablet, analoog), surfgedrag: websites, vrijetijdsbesteding, hoe wil hij/zij aangesproken worden?

Een ijkpersoon is de personificatie van uw doelgroep. Geef hem of haar een naam. Vraag u bij alles af wat uw ijkpersoon er van zou vinden. Zo wijst de ijkpersoon u de weg naar de beste middelen om uw naamsbekendheid te vergroten.

 

Stap 2: Bepaal uw uitstraling – huisstijl

Een goede huisstijl (waaronder uw logo) is essentieel voor de herkenbaarheid van uw merk en het verhogen van uw naamsbekendheid.

Gewenste uitstraling

Is uw merk warm, chique, hip, hightech of klassiek? En welk marktsegment heeft u op het oog: zit u boven in de markt met exclusieve producten of is uw merk juist heel toegankelijk en geschikt voor het grote publiek? Als u weet wat u wilt uitstralen, welke doelgroep en welk marktsegent u bedient, kunt u uw huisstijl laten ontwerpen of aanpassen.

Ontwikkeling logo en huisstijl

Uw huisstijl zorgt voor herkenning bij uw doelgroep en een professionele uitstraling. Kies bij voorkeur een grafisch vormgever om u te helpen bij het ontwikkelen van een logo en huisstijl. Bezuinig daar niet op. Het verdient zich terug.

Consequent gebruik

Uw huisstijl is een ontzettend belangrijk onderdeel bij het verhogen van naamsbekendheid. Gebruik uw logo en huisstijl daarom consequent, altijd en overal: op de website, op visitekaartjes, folders en advertenties.


Stap 3: Bepaal de middelen

Welk middel past het beste bij uw doelgroep? Leest uw doelgroep de regionale krant? Adverteer daarin en probeer free publicity te krijgen met een leuke actie of een nieuwtje. Bevindt uw doelgroep zich op het sportveld? Dan zijn bordreclame of shirtsponsoring goede opties. Of is uw doelgroep juist online heel actief? Werk dan met banners en online advertenties.

Doelgericht werken

Als u weet wat uw doelgroep doet en waar ze dat doen, dan kunt u uw middelen hierop ontwikkelen en gericht verspreiden.

De kracht van herhaling

Bij reclame en naamsbekendheidcampagnes gaat het om de kracht van herhaling. De kunst is om meerdere middelen tegelijkertijd in te zetten, via verschillende kanalen, waarbij u ervoor zorgt dat de kernboodschap steeds hetzelfde is.

Lees ook over multimediaal en crossmediaal adverteren.

 

Stap 4: Bepaal uw budget

Heeft u als MKB’er geen miljoenenbudget voor een naamsbekendheidcampagnes? Weet dan dat u uw doel ook kunt bereiken met veel minder geld! Bepaal voor u begint welk budget u in wilt zetten.

 

Stap 5: Blijf alert – onderzoek en evaluatie

Onderzoek voortdurend welk middel effectief is. Vraag nieuwe klanten altijd hoe en waar ze uw bedrijf hebben gevonden. Zo krijgt u een schat aan informatie om in de toekomst met nog meer rendement te adverteren.