We streven er naar dat alle nieuwsbrieven vlekkeloos in de mailbox van onze abonnees terechtkomen. E-mailproviders maken echter gebruik van steeds geavanceerdere spamfilters om de mails van (on)bekende afzenders te onderscheppen. De volgende tips kunnen helpen om een nieuwsbrief niet als spam te laten bestempelen.
Het zit ‘m in de kleine dingen
E-mail providers zijn de laatste jaren veel slimmer, maar ook agressiever geworden. Zo wordt niet alleen meer naar de inhoud van de e-mail gekeken, maar kan een e-mail ook als ‘verdacht’ beschouwd worden wanneer u de volgende ‘kleine dingen’ over het hoofd ziet:
- Vermijd zo veel mogelijk het gebruik van hoofdletters (EXTRA), leestekens of typische spamwoorden (gratis, free, win, euro, €, $, sex, …) in de onderwerpregel van de nieuwsbrief.
- Beperk de onderwerpregel tot maximaal 45 tekens.
- Vermijd overtollig gebruik van uitroeptekens, leestekens in het algemeen, hoofdletters en witregels in het tekstgedeelte van de nieuwsbrief.
- Plak geen ‘Word opmaak’ in de nieuwsbrief. Als u zelf tekst toevoegt aan een nieuwsbrief plak deze tekst dan eerst in Kladblok en vervolgens in de e-mail om de opmaak niet mee te kopiëren.
- Gebruik correcte spelling. Spam filters letten vooral op Engelse taal. Let dus goed op het gebruik van Engelstalige woorden; ‘marketing termen’ staan vaak op spamlijsten.
- Nieuwsbrieven met links die eindigen op .aspx worden ook vaak als spam gemarkeerd. Gebruik nooit een IP-adres in de URL (1.123.122.155), maar enkel domeinnamen (https://eisma.nl ).
Onbekend is onbemind
Spamfilters zullen in de eerste plaats de reputatie van de afzender nagaan. Voor Eisma is de status van veilige afzender natuurlijk een topprioriteit en wij stellen dan ook alles in het werk om deze status te behouden. Daarom kunnen checken we verzendlijsten van derden ook altijd voordat deze worden geïmporteerd in MailChimp.
Commerciële teksten in advertorials
Omdat wereldwijd het merendeel van de spammail bestaat uit reclame, kijken spamfilters vooral naar commerciële teksten. En die bevatten meestal de nodige superlatieven. Woorden die een redactie zelden zal gebruiken. Vraag u bij een tekst voor in een nieuwsbrief altijd af of een redactie dit ook zo zou hebben geschreven. Is dat niet zo? Pas de tekst dan aan, waardoor wordt voorkomen dat de nieuwsbrief als spam wordt aangemerkt.
Spamwoordenlijst (niet volledig maar wel handig)
De lijst met spamwoorden hieronder is geen officiële lijst die als dé standaard geldt, maar meer een lijst waarmee men ervaring heeft dat deze woorden er voor kunnen zorgen dat een e-mail in de spamfolder komt. De lijst is waarschijnlijk langer, dus gebruik ook altijd uw gezonde verstand bij de beoordeling van de inhoud van een advertorial of nieuwsbrief.
100%
!
#1
$
%
€
Aanbieding
Aanbiedingen
Aanbod
Aanmelden
Aanvragen
Abonneren
Advertentie
Afvallen
Apotheek
Begunstigde
Bel nu
Beperkte tijd
Bespaar
Beste prijs
Bestelformulier
Bestellen
Bestelstatus
Betaalbaar
Betalen
Bieden
Bijverdienste
Bijverdiensten
Bingo
Bonus
Burgerservicenummer
Cadeaubon
Cash
Casino
Claim
Consolideren
Contant
Contante
Credit
Creditcard
Crediteuren
Deal
Diagnose
Diagnostisch
Diploma
Direct kopen
Directe marketing
Disclaimer
Duizenden
Eenmalige
Elimineer schuld
Ervaring
Extra
Extra geld
Facturatieadres
Faillissement
Financiële vrijheid
Free Samples
Garantie
Geen kosten
Geen spam
Gegarandeerd
Geld
Geneesmiddel
Gevraagde informatie
Gezien op TV
Gratis
Groeten
Gunstige voorwaarden
Hallo
Herfinancieren
Honderd procent
HOOFDLETTERS
Hypotheek
Hypotheekrente
Hypotheekrentes
Hypotheken
Inkomen
Inkomsten
Internet marketing
Internetverkeer
Inventaris
Investering
Investeringsbeslissing
Kans
Kinderbijslag
Klik
Koopje
Kopen
Korting
Kortingen
Kosteloos
Kosten
Kostenloos
Krediet
Kredietbureaus
Kredietcontrole
Kredieten
Krijgen
Kruid
Kruiden
Kuren
Kuur
Laagste
Lening
Leningen
Levenslang
Levensverzekering
Lorum Ipsum
Man
Maandelijkse betaling
Marketing
Marketingoplossingen
Medisch
Miljard
Miljoen
Nooit
Offshore
Onafhankelijk
Onder voorbehoud
Ongedekt
Ongelooflijk
Online marketing
Ontmoet
Oplossing
Oplossingen
Opruiming
Overeenkomst
Overeenkomstig
Potentieel
Potentiële
Prijs
Prijzen
Prioriteit
Probleem
Proefaanbieding
Pure
Puur
Reclame
Rente
Restitutie
Schuld
Schulden
Scoren
Serieus
Slechts
Slechts
Snel geld
Steekproef
Succes
Tarief
Tarieven
Telefoongesprek
Teleurstelling
Terugbetaling
Tevreden
Tevredenheid
Thuiswerken
Tiener
Tussenpersoon
Uitverkoop
Vanuit huis
Verbazend
Verborgen
Verborgen kosten
Verdien
Verdienen
Verdienste
Verdubbel
Vergelijk
Vergelijkingen
Verkoop
Verlaag uw hypotheekrente
Verlies
Verliezen
Veroudering
Verplichting
Verplichtingen
Vertrouwelijk
Verwijder
Verwijderen
Verzamelen
Verzekering
Verzekeringen
Verzekeringstarieven
Viagra
Voorkomen
Vriend
Vrienden
Vrijheid
Vrouw
Wachtwoord
Weggeven
Winnaar
Winnaars
Winnen
Winst
Wonder
Woorden m.b.t. kuren, medicijn(en)
Woorden m.b.t. seks, pornografie
XXX
Zakelijk
Zoekmachine
Zoekmachines