Checklist reclameplan

U heeft een plan gemaakt voor een reclamecampagne. Check hier nog even of u aan alle belangrijke punten de nodige aandacht heeft gegeven:

 

Doelgroep

Voor welk soort klanten is de reclame bedoeld? Nieuwe klanten, bestaande klanten, inactieve klanten, ex-klanten, trouwe klanten, meest waardevolle klanten?

 

Doel

Wat moet de klant weten, denken, voelen en onthouden na het zien van de reclame?

  • Ik weet wat ze doen;
  • Ik vind dit bedrijf OK;
  • Ik wil dat product ook;
  • Ik wil daar meer over weten.

 

Call to action

Wat moet de klant doen na het zien van de reclame?

  • Product proberen;
  • Product opnieuw aanschaffen;
  • Informatie aanvragen;
  • Bezoek brengen;
  • Meer producten bestellen.

 

Keuze van het middel

  • Past de gekozen reclamevorm bij het doel?
  • Past het bij de doelgroep?
  • Werkt deze reclame voor dit bedrijf?
  • Werkt het voor dit product?
  • Is de timing goed?

 

Keuze media

  • Passen de gekozen media bij het doel en de doelgroep?
  • Sluiten de reclamemedia aan op de media die de doelgroep gebruikt bij het ontdekken, zoeken, kijken en kopen?

 

Multimediaal of crossmediaal

Hoeveel middelen zet u in? En wat doet dat met de communicatiekracht? Bij te weinig middelen is de communicatiekracht te klein, bij te veel middelen is er kans op versnippering waardoor de reclame aan kracht inboet.

 

Planning en timing

Wordt de reclame op het juiste moment (timing), vaak genoeg (frequentie) en lang genoeg (duur) getoond om het gewenste effect te hebben?

 

Meten

  • Hoe wordt het effect van de reclame gemeten?
  • Kan de reclamecampagne tussentijds bijgestuurd worden als dat nodig is?
  • Is er voldoende reclamebudget vrijgemaakt?
  • Hoe is de reclame-evaluatie geregeld?
  • Hoe leren we van deze reclamecampagne?