Succesfactor effectieve reclame

In opdracht van de Duitse Art Directors Club zocht Mc Kinsey & Company uit wat de tien belangrijkste succesfactoren van een effectieve reclame-uiting zijn.

 

De Top-10 succesfactoren van effectieve reclame zijn:

  1. Originaliteit
  2. Duidelijkheid
  3. Overtuigingskracht
  4. Ambachtelijke kwaliteit
  5. De want-to-see-again-factor
  6. Relevantie
  7. Verschil met de concurrentie
  8. Consistentie met eerdere campagnes
  9. Geloofwaardigheid
  10. Activerende werking

Reclamebureaus zoeken het succes van een reclamecampagne meestal in de creativiteit, terwijl bedrijven en adverteerders vooral kijken naar doelgroepgerichtheid en merkconsistentie met eerdere campagnes.

 

Het bewijs: creativiteit in reclame werkt

Voor de Art Directors Club was de analyse een grote opluchting: creativiteit in reclame blijkt te werken. Mc Kinsey adviseert om bij een nieuwe reclamecampagne alle tien de punten mee te laten wegen om te voorkomen dat een campagne misschien te origineel of te saai wordt (bron: Marketing-Online.nl, 2007).