Native advertising

Native AdvertisingNative advertising is een vorm van adverteren waarbij content van de adverteerder als een bericht of artikel op een website wordt geplaatst. Omdat de vorm en opmaak van deze content hetzelfde is als alle andere berichten op de website, merkt de doelgroep niet of nauwelijks dat het om een commerciële uiting gaat. Dit komt omdat bij native advertising de content relevant is en waarde toevoegt voor de doelgroep en de website.

 

Native advertising is een vorm van content marketing en vormt een prima alternatief voor adverteerders die op zoek naar een andere uiting dan een traditionele banner. Bij native advertising wordt een adverteerder gezien als kennisbron en contentpartner. De adverteerder brengt op een neutrale manier relevante (vak)informatie over het kennisgebied waarvan hij specialist is. De content sluit daardoor naadloos aan op de redactionele invulling van de website. In die zin had het ook een keuze van de redactie kunnen zijn.

 

De adverteerder als kennnisbron
Het doel van native advertising is dat de doelgroep een adverteerder gaat zien als specialist en kennisbron voor een bepaald onderwerp. Met deze vorm van adverteren probeert men de doelgroep dusdanig te beïnvloeden dat deze in de oriëntatie- en koopfase aan een bepaalde adverteerder of merknaam denkt.

 

Voordelen
Een ander voordeel van native advertising is dat het de bezoeker niet uit zijn ‘flow’ haalt tijdens het lezen. Dit in tegenstelling tot het gebruik van bijvoorbeeld pop ups, floor ads en andere vormen van interruptive bannering. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat content van native advertising beter wordt bekeken dan gewone banners en dat zowel de koopintentie als affiniteit met een merk toeneemt.

 

Voorbeelden Native Advertising (openen in nieuw tabblad):