Om succesvol te zijn met uw business, is het nodig om de doelgroep te bepalen en te focussen op uw ideale klant. Om u op weg te helpen met het bepalen van uw doelgroep vindt u hier vijf vragen. Beantwoord deze vragen en u krijgt een goed beeld van uw doelgroep.
1. Wie is uw doelgroep?
Houd het hier nog redelijk algemeen. Wat is de branche, type functionaris, het opleidingsniveau, beslissingsbevoegdheid, het geslacht, gemiddelde leeftijd? Dit geeft een beeld, nog zonder gezicht, van uw markt.
2. Wat is hun levensstijl?
Word hier specifieker. Denk aan de klant die u probeert te bereiken – wat zijn hun waarden, persoonlijkheid, idealen? Wat vinden ze belangrijk in hun werk. Denk aan hun gedrag en gedachtenpatronen. Deze vragen betreffen individuen, maar helpen ook uw markt te bepalen. Als u lasmachines verkoopt, dan is uw ideale klant waarschijnlijk geen 98-jarige kerkgaande vrouw.
3. Waar zijn uw klanten?
Locatie (geografie) is belangrijk. Maar denk ook aan waar uw klanten hun informatie vandaan halen en hun werktijd doorbrengen. Zijn ze meer vertegenwoordigd in een bepaalde regio? Zit uw doelgroep in Nederland of in het buitenland? Zijn er landen die interessanter zijn dan andere? U wilt ze bereiken, dus is het belangrijk te weten waar ze zijn.
4. Waar zoeken uw klanten naar?
Gebruik deze vraag om te analyseren of uw business plan strookt met wat uw klanten nodig hebben. Het antwoord helpt ook om uw business verder te ontwikkelen. Als u weet wat de markt vraagt, kunt u met de markt mee veranderen.
5. Wat heeft u uw klanten te bieden?
Als u weet wat het profiel van uw doelgroep is, en u weet wat ze nodig hebben, dan kunt u een strategie ontwikkelen om uw business te promoten.