Voor de meeste browsers zijn add ons of plug ins beschikbaar die voorkomen dat pop-ups, banners, afbeeldingen en video’s worden getoond. Door deze adblockers ziet een beperkt aantal bezoekers geen banners. Sommige adverteerders vragen zich af of dit invloed heeft op de meetresultaten voor een banner.
Nadeel of voordeel
Het gebruik van adblockers door gebruikers is moeilijk te voorkomen en zorgt er voor dat wij op onze websites minder banners kunnen tonen. Omdat wij van mening zijn dat je de wensen van bezoekers moet respecteren, gebruiken wij geen anti-adblockers op onze websites. Anti-adblockers kunnen browsers met adblockers detecteren en zelfs omzeilen, zodat de bezoekers de banners toch krijgt te zien. Hiermee zorg je alleen voor (meer) irritatie.
Bezoekers die de moeite nemen om hun browser te voorzien van een adblocker, zullen over het algemeen banners op internet negeren en hier ook niet op klikken. Uit dat oogpunt is deze groep bezoekers minder interessant voor een adverteerder.
Geen vervuiling meetresultaten
Maar hoe werkt zo’n adblocker? Normaal gesproken wordt bij het laden van een webpagina door een browser ook een aantal scripts (stukjes code) gedownload voor banners. Deze scripts geven de browser opdracht om een ad-server aan te roepen, die vervolgens een banner levert. Het achterliggende bannermanagementsysteem bepaalt welke banner dat moet zijn.
Adblockers voorkomen dit juist. Een adblocker als ‘Adblock Plus’ van Firefox zorgt er standaard voor dat de ad-server niet wordt aangeroepen. Daardoor wordt er geen banner geleverd en ook geen impressie (vertoning) geteld door het bannermanagementsysteem. Er is dus geen sprake van vervuiling van de meetresultaten.
Invloed op impressies
Adblockers hebben wel invloed op het aantal beschikbare impressies van een website. Hierdoor kan het zijn dat een banner die bijv. ingekocht is voor 10.000 impressies, iets langer op een website moet blijven staan om aan die 10.000 te komen. Over het algemeen houdt een bannermanagementsysteem rekening met het aantal geleverde impressies in het verleden. Hierdoor blijft de forecast (voorspelling) voor het aantal nog beschikbare impressies nauwkeurig. Daardoor merkt een adverteerder er weinig van als het aantal gebruikte adblockers varieert.