HTML5-banners

html5-future-browser-w3cHTML5-banners worden in toenemende mate gebruikt als vervanging voor Flash-banners. Hiervoor zijn een aantal goede redenen. Op de eerste plaats wordt Flash niet getoond op een iPad en iPhone. Daarnaast wordt Flash sinds 2012 niet meer standaard ondersteund door Android en heeft de Chrome-browser vanaf september 2015 een pauzefunctie voor Flash-banners. Maar de belangrijkste reden is het aangekondigde verbod op het gebruik van Flash-banner in het Google Display Network vanaf 2 januari 2017. Dit betekent dat Eisma vanaf die datum geen Flash-banners meer kan inboeken in het bannermanagementsysteem DoubleClick for Publischers (DFP) van Google. Flash heeft zijn langste tijd gehad en overstappen naar HTML5 of andere alternatieven is een must voor adverteerders.

Met HTML5 zijn, net als met Flash, geanimeerde banners te maken en video’s te tonen, maar de mogelijkheden qua lettertypen en animaties zijn momenteel nog iets beperkter. Dit hoeft echter geen belemmering te zijn om een fraaie banner te kunnen maken. Bovendien ontwikkelt HTML5 zich snel. Bij twijfel kunt u ook overwegen om een animated GIF-banner te (laten) maken.

Aanleveren HTML5-bestanden

Het aanleveren van HTML5-banners voor de websites van Eisma Media Groep kan op verschillende manieren:

  • als 3th Party Tag
    Hierbij wordt de banner gehost door bijvoorbeeld Weborama (voorheen Adrime).
  • als Self Contained HTML5-bestand
    Deze vorm wordt ook wel Standalone HTML5-creative genoemd. Het gaat hier om één enkel bestand dat zowel het script als alle (beeld)bestanden in gecodeerde vorm bevat. Dit type bestand werkt prima voor banners als rectangles, leaderboard en billboard, maar weer niet goed voor een wallpaper, die bestaat uit twee losse banners links en rechts van de pagina. In dit geval zijn twee aparte animated GIF’s een betere keuze.
  • als zip-bestand
    Voor het aanleveren van zip-bestand (ook wel Creative bundle genoemd) dient rekening te worden gehouden met de technische richtlijnen hiervoor. Zie: https://support.google.com/dfp_premium/answer/7042362?hl=en&ref_topic=7041998

Het aanleveren van een 3th Party Tag heeft onze voorkeur.  Neem contact op met onze verkoopmedewerkers voor de mogelijkheden.

Voordelen Html5-banner

  • Wordt goed getoond op iPad en iPhone (dit in tegenstelling tot Flash-banners);
  • Er is maar één versie van een banner nodig voor alle beschikbare apparaten;
  • Wordt ondersteund door alle moderne browsers, tablet en smartphones;
  • Banners zijn achteraf aan te passen, omdat het om gewone HTML gaat.

Nadelen Html5-banner

  • Het aantal te gebruiken lettertypen is beperkter dan bij Flash;
  • Biedt iets minder mogelijkheden dan Flash;
  • Werkt niet altijd op oudere browsers.

Html5 aanleverspecificaties

  • Aanleveren als 3th Party Tag (heeft de voorkeur), als Self contained HTML5 creative of als zip-bestand.
  • Moet voorzien zijn van een ClickTag en URL naar de landingspagina op de site van de adverteerder. Zie richtlijnen van Google.
  • Moet SSL-compliant (HTTPS) zijn.
  • HTML5 banner met Initial load (banner wordt direct volledig geladen): Desktop/Tablet: 150 kB, Mobiel 40 kB maximaal.
  • HTML5 banner met Politely load (er wordt eerst een afbeelding geladen en de rest van de geanimeerde banner pas nadat alle content van de pagina is geladen): Desktop/Tablet: 2 MB, Mobiel 300 kB maximaal.