Van bouwen naar complete woonservice

161027-afb-bouwen-naar-complete-woonservice

Op 13 oktober jl. organiseerde Eisma Bouwmedia samen met Utrecht Business School de masterclass “innovatie en business development in de bouwsector”.  Zo’n 15 cursisten waren bijeen om te luisteren naar de inspirerende colleges van Rick van der Zee (BAM) en Bart ter Steege (Jungleminds) over een innovatief online concept binnen BAM, en naar het college van Boudewijn Goedhart (Bouwkennis) over het structureren van innovatieplannen.

Luisteren
In het middagcollege waarin de case van BAM Woningbouw over klantcontact op een bevlogen manier werd overgebracht, hoorden de cursisten hoe BAM gedurende de crisisjaren in de bouw haar businessmodel heeft weten te kantelen van het verkopen van woningen naar het aanbieden van alle relevante producten en diensten rondom het wonen. Door de introductie van woonservices, het aanstellen van woonadviseurs en met name het samenbrengen van kopers van een nieuwbouwwoning op een online platform, kreeg de aannemer opeens een schat van klantdata online beschikbaar en kon op een klantvriendelijke manier met de eindgebruikers in contact komen én blijven. Een prachtig voorbeeld van starten met het luisteren naar de klantwensen en die vervolgens vertalen naar een aanpassing op je bestaande diensten en producten.  BAM zag dat woningen sneller werden verkocht en dat kopers meer tevreden waren over de aannemer. De online community is te bekijken op www.ditismijnthuis.nl.

161027-ditismijnthuis-homepage-690x661

Content marketing
Dergelijke community’s zijn om meerdere redenen erg interessant voor content marketing. Een community kan namelijk veel ideeën opleveren voor nieuwe content. Er wordt duidelijk welke vragen er leven onder de leden en met welke problemen ze worstelen. Zo kan een community zelfs direct voor nieuwe content zorgen: een lijst met veelgestelde vragen plus antwoorden of lijstjes met tips van bewoners. Omgekeerd kan een bedrijf de leden van een community gemakkelijk voeden met nieuwe, interessante content. Dit zorgt er ook voor dat de community interessant en relevant blijft.

Strategie
In het avondcollege van Boudewijn Goedhart kwam de vertaling aan bod naar de eigen strategie en mogelijkheden voor innovatie. In deze masterclass werd een start gemaakt met het structureren van eigen ideeën voor innovatie. Dit aan de hand van een OGSM Businessplan (Objectives, Goals, Strategies, Measures). Tevens konden in workshopvorm canvassen worden ingevuld voor belangrijke waarden als Vanzelfsprekendheid, Betrokkenheid en Betrouwbaarheid.

Wilt u meer weten over deze masterclass, dan kunt u contact met ons opnemen via marketingbouw@eisma.nl.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *