Content marketing is niet nieuw

160705 Afbeelding content marketing is niet nieuw

Wie denkt dat content marketing nieuw is, heeft het mis. Merken en bedrijven vertellen al jaren lang verhalen om klanten binnen te halen en te behouden. Dit gebeurde natuurlijk niet, zoals nu, in de online vorm maar bijvoorbeeld wel in de vorm van een magazine.

Verhalen over tractoren
Tractorfabrikant John Deere lanceerde in 1895 het magazine Furrow, speciaal voor zijn klanten. Hierin werden allerlei zaken rondom agricultuur behandeld. Deze content werd erg door de klanten gewaardeerd en zorgde voor klantbehoud en nieuwe klanten. Ook Michelin, bandenproducent, is een goed voorbeeld. Zij startten in 1900 met het uitgeven van een handig naslagwerk over het onderhoud van auto’s. Later besloot Michelin deze boeken commercieel uit te geven. Deze merken werden zo uitgevers van waardevolle content.

Hernieuwde aandacht
Content marketing is tegenwoordig weer volop in de aandacht als sterke en populaire online marketingtool. Je kunt er niet meer omheen. Zo is de videoserie ‘Will it Blend’ van blenderfabrikant Blendtec een goed voorbeeld van online content marketing. In iedere video worden producten getest door middel van de blender. De vraag is: overleven ze het ‘ritje’ in de Blendtec blender?

Vertel je verhaal
Verkoopboodschappen maken plaats voor verhalen. Een blog, vlog, tweet, video… alle uitingen moeten nauw aansluiten bij waar de consument behoefte aan heeft. Wat is de toegevoegde waarde van je dienst of product? Waarom is jouw merk of bedrijf de moeite waard? Luister naar je klanten en creëer waardevolle content waar zij behoefte aan hebben. Eigenlijk net zoals John Deere met zijn magazine deed!

Wilt u meer lezen over content marketing en wat Eisma op dat gebied voor u kan betekenen? Ga dan naar onze website!